El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Gud, du har gennem dit ord sagt, at du elsker mig som den, jeg er, og at jeg er frelst ved at din søn gik i døden i stedet for mig og genopstod. Jeg beder dig om, at den ufattelige frihed og kærlighed, du viser mig, må skinne ud af mig, så jeg kan være et lys for andre - et lys, der lyser hen på Jesus.

2. Hvilepladsen

2. Mosebog 34,29-32

Da Moses kom ned fra Sinaibjerget med de to stentavler, hvor pagtens ord stod skrevet, lyste hans ansigt efter samværet med Herren, men det var han ikke selv klar over. Da Aron og israelitterne så hans lysende ansigt, turde de ikke komme i nærheden af ham. Men han kaldte dem til sig, og Aron og folkets ledere kom hen til ham og talte med ham. Derefter samledes hele folket, og han fortalte dem alt, hvad Herren havde sagt til ham på bjerget.

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Folk, der er forelskede, har ofte meget svært ved at skjule det. De smiler hele tiden, og deres øjne siger, at der er sket et eller andet. En glæde, der er svær at undgå at vise. Måske kan det sammenlignes med den glød, omverdenen kunne se på Moses' ansigt efter at han havde været tæt på Gud.  Vi kan lyse for andre, hvis vi tør vise vores glæde frem. Hvis vi oprigtigt tør tro på Guds kærlighed til os og tror på, at vi er sat fri, vil det være meget svært at skjule. Moses vidste ikke selv, at hans ansigt lyste op. Hvor er det fedt, at Guds lys kan skinne gennem mennesker, også når vi ikke selv kan se det.

4. Udsigtspunktet

Aktion

Find ud af, hvad det egentlig er, Jesus har gjort for din skyld. Giv dig selv tid til at lære Jesus at kende og være i hans nærvær. Hvis du skal lære nogen at kende eller forelsker dig i en, så kan du ikke nøjes med at sige goddag og farvel hver anden uge. Vær tålmodig. Giv dig selv tid til at lære om Jesu kærlighed til dig.

5. Samtale på vejen

Bed Gud om tålmodighed til at lære ham at kende. Bed om, at du må lære at leve tæt på Ham, og at han må lære dig, hvordan du kan lyse op i hverdagen. Hvis der er en konkret person, du særligt gerne vil være et lys for, så bed ham om at hjælpe dig.