El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Gud, lad mig blive stille for dig. Lad mig lytte til de ord, du taler til mig i dag. Giv mig visdom til at forstå dem og udholdenhed til at leve efter dem.

2. Hvilepladsen

Joh. 14, 1-7

Jesus fortsatte sin tale til disciplene: »I skal ikke være bange eller urolige. I tror på Gud. Tro også på mig. I min Fars hus er der masser af boliger. Hvis ikke, ville jeg have sagt det til jer, for jeg er på vej hen for at gøre alt klar til, at I kommer. Når alt er parat, kommer jeg tilbage for at hente jer, så I altid kan være sammen med mig der, hvor jeg er. Og I kender vejen, der fører til det sted, hvor jeg skal hen.«»Nej, Herre,« indvendte Thomas. »Vi ved hverken, hvor du går hen, eller hvordan vi skal finde vej derhen. Jesus svarede: »Jeg er Vejen og Sandheden og Livet. Ingen kan komme til Faderen uden gennem mig. Havde I forstået hvem jeg er, ville I også have forstået, hvem min Far er. Men I skal snart forstå, hvem han er, og I har set ham.«

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Jesus fortsætter her sin tale til disciplene. Han forklarer dem, hvad der skal til at ske, og hvad han vil gøre. Disciplene forstår ikke, hvordan de skulle kende vejen. Jesus forklarer dem, at han er vejen til fællesskab med Faderen. Jesus går foran og gør klar til, at vi kan følge efter ham. Han siger til os, at han er den eneste vej til Faderen, den eneste sandhed om Faderen, og at det evige liv sammen med Faderen kun findes ved tro på ham. Det er en udfordring for os i dag. Vi er jo opvokset i et samfund, hvor sandhed er relativ, og tolerance er et nøglebegreb. Jesu tale er hård og kontant. Han tager patent på sandheden om livet. Det er ikke ukærligt, men derimod af omsorg for os, at han taler sådan til os. For det er sådan tilværelsen er.

4. Udsigtspunktet

Meditation

Brug tid på at lade budskabet trænge ind. Lad det komme i konflikt med det, du lærer i samfundet omkring dig om relativ sandhed og tolerance.

5. Samtale på vejen

Bed om visdom til at adskille løgn fra sandhed. Bed om kærlighed til mennesker omkring dig og mod til at sige sandheden til dem - også når den er ilde hørt.