El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Jesus, du kom til en verden, hvor synden og døden råder. Du kom for at give os liv og overflod. Hjælp mig, så jeg tager imod alt det, som du vil give.

2. Hvilepladsen

Joh. 19, 17-22

Jesus bar selv sit kors til det sted, der kaldtes »Hovedskalsstedet«, på hebraisk »Golgata«. Dér korsfæstede de ham. Samtidig korsfæstede de to andre mænd, og deres kors blev rejst, et på hver sin side af Jesu kors. Pilatus havde fået lavet et skilt med teksten: »Jesus fra Nazaret - jødernes konge«, og det blev anbragt på korset. Teksten var skrevet på hebraisk, latin og græsk, og skiltet blev læst af mange mennesker, for stedet, hvor Jesus blev korsfæstet, lå tæt ved byen. Men ypperstepræsterne henvendte sig til Pilatus og sagde: »Du må ændre teksten på det skilt. I stedet for ordene ‘jødernes konge’ skal du skrive: ‘Denne mand påstod at være jødernes konge.’« »Hvad jeg skrev, det skrev jeg!« svarede Pilatus kort.

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Der var påskefest i Jerusalem. Jøder fra nær og fjern var kommet til byen for at fejre, at de engang var blevet befriet fra slaveriet i Egypten. Mens Jesus slæbte sit kors igennem gaderne, vrimlede det med mennesker omkring ham. Mange hånede ham, nogle græd. De fleste har sikkert bare kigget undrende efter forbryderen med den sære krone. På henrettelsespladsen lige uden for byen, kunne alle interesserede finde begrundelsen for tornekronen. Skiltet på den dødsdømtes kors viste det: ”Jesus fra Nazaret – jødernes konge.”

4. Udsigtspunktet

Meditation

Mediter over følgende scene:

Som en dødsdømt forbryder hang kongen over alle konger naglet til et kors. Hånet, spottet, spyttet på. Fyldt af guddommelig kærlighed udholdt han korset uden at ænse skammen. Jesus Kristus, Guds søn, ydmygede sig selv og blev lydig til døden, ja, døden på et kors! Det betyder liv og frelse for mig!

5. Samtale på vejen

Jesus, jeg ønsker, at du skal være konge i mit liv! Tak, fordi dit kongerige ikke er afgrænset af tid og sted, men fordi du regerer i al evighed.