El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Evige Gud.
Jeg kunne ikke komme til dig,
hvis du ikke var kommet til mig først.
Jeg kunne ikke kende dig,
hvis du ikke havde vist dig for mig først.
Du knuser alle mine billeder af dig,
så jeg kan vandre med dig, du den levende Gud.
Jeg frygter dig, og jeg elsker dig.
Min Gud.

Se, jeg står ved døren og banker på; hører nogen mig og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og holde måltid med ham og han med mig (Åb 3, 20).

2. Hvilepladsen

Joh. 9, 17-23

17 Derfor spurgte de manden, der havde været blind: »Hvad mener du om ham? Det er jo dig, han har helbredt.« »Han er en profet!« var svaret. 18 De jødiske ledere nægtede nu at tro på, at manden havde været blind. Derfor blev hans forældre tilkaldt og krydsforhørt: 19 »Er den mand her jeres søn, som I påstår er født blind? Hvordan kan det så være, at han kan se nu?« 20 »Ja, det er vores søn. Og det er rigtigt, at han er født blind. 21 Men hvordan det er gået til, at han nu kan se, eller hvem der er årsag til det, det kan vi ikke sige noget om. Spørg ham selv! Han er gammel nok til selv at svare.« 22-23 De svarede på den måde, fordi de var bange for de jødiske ledere, som havde vedtaget, at hvis nogen sagde, at Jesus var Messias, skulle de udelukkes fra synagogen.

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Farisæerne opfatter Jesus som en trussel og har vedtaget, at den, som bekender Jesus som Kristus, skal udelukkes fra synagogen. Synagogen var det sted, hvor mennesker havde fællesskab med Gud og med hinanden. De jødiske ledere bestemte således, hvem der var uden for det gode selskab, og hvem der var inde. Det var altså en høj pris, man måtte betale for at bekende Jesus som Kristus. Manden, som er blevet helbredt, må beslutte sig for, hvem han giver sin loyalitet. Vil han være loyal overfor de jødiske ledere, som nyder anseelse og magt i samfundet, eller vil han være loyal overfor Jesus, som har helbredt ham? Den, som vil følge efter Jesus, risikerer at miste menneskers anerkendelse. Det er imidlertid vigtigere for manden, som er blevet helbredt, at have en livsstil, der ærer Jesus end at stille mennesker tilfreds og gøre, hvad de forventer. Den, som følger Jesus, kan forvente modstand fra dem, der ikke kender Gud, men han kan også forvente, at ingen modstand skal overvinde ham. Tværtimod er der en mægtig styrke forbundet med at leve med Jesus som sin leder. I alt dette mere end sejrer vi ved ham, som har elsket os (Rom 8,37).

4. Udsigtspunktet

Refleksion

Overvej, hvad du risikerer at miste ved at følge Jesus. Overvej, hvad du har udsigt til at vinde ved at følge Jesus.

5. Samtale på vejen

Det er godt at vente på Gud.
Den, som stoler på Gud, er stærk.
Hvor er det godt at være menneske,
når du, Gud, er Gud.

Hvis jeg glemmer dig, Jerusalem, så gid min højre hånd må lammes; gid min tunge må klæbe til ganen, hvis ikke jeg husker på dig, hvis ikke jeg sætter Jerusalem over min højeste glæde (Sl.137)

(Salme fra israelitternes eksil i Babylon).