El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Tak, Gud, at du ikke forlader mig hvis andre mennesker forfølger mig og håner mig. Tak at du netop der er over mig, rundt om mig, i mig og trøster mig.

 

 

 

2. Hvilepladsen

Første Peters brev 4,14

Når I bliver hånet, fordi I er kristne, skal I tænke på, hvor velsignede I er, for Guds herligheds og krafts Ånd er over jer.

 

 

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Nogle gange kan vi tænke at Gud er lidt ond. At han vil have os til at gøre de ting vi ikke har lyst til. At han lader besværlige ting ske for os, når vi mere har brug for at blive trøstet.

Dagens bibeltekst kan måske også tyde lidt i den retning. At være velsignet vil sige at være i et særligt tæt fællesskab med Gud. Derfor kunne man måske spørge om vi nu ikke engang kan få lov at være i et særligt fællesskab med Gud uden at blive hånet?

Men det er ikke det som er pointen i teksten. Vi er ikke velsignede fordi vi bliver hånede, men vi er velsignede fordi vi har Ånden over os og i os. Denne velsignelse, dette åndsnærvær, dette særlige fællesskab med Gud, er absolut ikke noget verden bryder sig om, og derfor følger hån og foragt nogle gange i fodsporene på at være velsignet.

4. Udsigtspunktet

Meditation

Forestil dig at du larmende bliver hånet. Du lukker øjnene og beder Helligånden om at fylde dig. Forestil dig videre at du langsomt kan mærke hvordan lyden af Guds stemme vokser, og hvordan den trøster dig.

5. Samtale på vejen

Bed Gud om at du må mærke og blive opmærksom på den store velsignelse der er i at Helligånden er over dig og i dig.