El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Herre, vis mig at intet er skjult for dig og at mine inderste tanker og ønsker kan være mig til skade. Herre, jeg behøver din hjælp til dette!

 

2. Hvilepladsen

Markusevangeliet 7, 14-16

Så kaldte Jesus folk sammen og sagde: »Hør nu efter, alle sammen! Prøv at forstå, hvad jeg siger: Det er ikke det, som udefra kommer ind i et menneske, der gør det urent i Guds øjne. Tværtimod - det er det, som kommer ud inde fra mennesket, der gør det urent. Lad dem høre, som har øre!«

 


Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Endnu engang forsøger Jesus at få folket til at forstå hvad han egentlig siger: Mennesket kan ikke rense sig selv åndeligt! Ingen ritualer og traditioner kan udføre hvad Gud alene har magt til: At fjerne vor urenhed – vores synd. Det er menneskets eget indre, vores tanker og følelser som driver os til at gøre hvad der er forkert i Guds øjne. Dette kan bodshandlinger ikke rede os fra. Jesus vil have os til at forstå at korrekt levevis ikke ophøjer os i Guds øjne. Han ser vores inderste tanker og ved hvor ødelæggende de kan være for vores tro og liv. Han kalder os til at åbne os og lytte til det faktum at vi er hjælpeløse uden ham!

4. Udsigtspunktet

Refleksion

Hvad nu hvis du på ingen måde er mere syndfri end det menneske som lever langt borte fra Gud og Hans bud? Er du villig til at give afkald på en levevis som du er blevet afhængig af?

Kun Gud kan gøre et menneske rent: ”Lad dem høre, som har øre”... Er du villig til at høre Guds fortælling om hvad han ser i dit inderste, og hvad han ønsker at gøre for at redde dig fra dig selv? Han vil måske benytte en metode som ikke nødvendigvis er den du selv ville vælge.

 

5. Samtale på vejen

Bed Gud om at give dig ”øre” så du kan høre hans afslørende ord om de tanker og gerninger som formørker dit hjerte og sind. Bed ham om styrke og længsel efter at gøre op med synden.