El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Jesus, du er verdens Herre og universets skaber. Du er stor, og dine planer er underfulde. Tak Jesus, at du alligevel har øje for mig; at du græder med mig, når jeg sørger; at du smiler med mig, når jeg er glad; at du tager dig af mig – også når jeg ikke kan tage mig af mig selv.

2. Hvilepladsen

Markusevangeliet 8,1-3

Der var igen samlet en stor skare mennesker omkring Jesus, og de havde ikke noget at spise. Jesus kaldte så på disciplene. »Jeg har ondt af alle de mennesker,« sagde han. »Nu har de været sammen med mig her i tre dage, og de har ikke mere at spise. Hvis jeg sender dem af sted uden at give dem noget, kan de falde om af udmattelse på vejen hjem. Nogle af dem er jo kommet langvejsfra.«

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Jesus havde vel egentlig nok at gøre. Der var et evangelium der skulle forkyndes. Disciple der skulle oplæres. Syge der skulle helbredes. Satan der skulle besejres. En fortabt verden der skulle frelses. Og nu er der minsandten en stor flok kludremikler der har glemt deres madpakker. Kan Jesus virkelig tage sig af den slags trivialiteter midt i alt det han har at gøre. Det er jo ikke fordi det er verdens undergang. Der er nok heller ingen der ligefrem er ved at dø af sult – der er trods alt kun gået tre dage. Men ja, Jesus tager sig af det. Han får ondt af dem. Jesus var i gang med at frelse verden, men han havde ikke for travlt til at tage sig af dem han mødte. Han har heller ikke for travlt til at tage sig af dig.

 

4. Udsigtspunktet

Meditation

Forestil dig, at du går en tur rundt i storbyen. Se travlheden. Mylderet af lejligheder, villaer, butikker, biler. Menneskemængden. Hvad er det for en by du ser? Måske er det en by med slum; fattigdom; sult. Måske er det en by med krig; bomber, der sprænger; tanks i gaderne; barrikader. Måske er det en by med travle mennesker, der passer sig selv og deres arbejde; ingen ser hinanden. Måske er det en helt almindelig by, som du nu forestiller dig byer. Men også her er der nød – syge, ensomme, ulykker. Der er så meget at rette op på. Så mange skæbner at redde. Se, hvordan Jesus går rundt i byen; ser nøden; græder over det. Se, hvordan han midt i mylderet får øje på dig. Fanger dit blik. Kender dig. Tager sig af dig.

5. Samtale på vejen

Tal med Gud om hvordan du oplever at han tager sig af dig – eller ikke tager sig af dig – i din hverdag.

Invitér ham til at tage del i denne del af dit liv. Fortæl ham hvordan du har brug for at han tager sig af dig i dag.