El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Jesus, vil du tage mig til side lige nu og tale til mig. Tak, at du har lovet at være hos mig altid. Jeg har brug for at sidde ved dine fødder, bare lidt, denne dag – Herre, tag i mod mig.

2. Hvilepladsen

Matthæus 20,17-19: Nu nærmede Jesus og hans følge sig opstigningen til Jerusalem. Derfor tog han de 12 disciple til side og fortalte dem, hvad der ville ske, når de ankom til byen. »Menneskesønnen vil blive forrådt og udleveret til ypperstepræsterne og de skriftlærde,« sagde han. »De vil dømme mig til døden. Derefter bliver jeg udleveret til romerne. Jeg bliver hånet og pisket og til sidst korsfæstet. Men på den tredje dag vil jeg genopstå fra de døde.«

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Jesus er villig til at bruge mennesker. Det er ikke sikkert, at de tolv disciple følte sig specielt heldige – eller at deres familier og venner syntes det? Men Jesus har noget godt at sige – selvom det ikke var til at forstå i øjeblikket, blev det til hjælp, da det hele var overstået. Og hjælp til os, der læser det nu.

4. Udsigtspunktet

Refleksion

Vi læser ikke så ofte, at Jesus tog de tolv disciple til side for at fortælle / lære dem noget vigtigt. Ofte kom det som en naturlig del af et samvær. Ofte kan vi være lidt misundelige på disciplene, at de havde den mulighed. Men Helligånden er sendt til os, for at vi også kan blive taget til side.

5. Samtale på vejen

Tal med Gud om at skjule dig hos ham – at blive taget til side, så du kan høre, forstå og glæde dig over at være et Guds barn.