El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Kære Gud, jeg beder dig - lad mig åbne mit hjerte og mine ører for dig. Lad mig finde hvile her hos dig, og hjælp mig til at høre, hvad du vil sige til mig. Lad mig komme til dig, helt som jeg er. Tak for, at du ikke skubber mig væk, på trods af alt det jeg ikke gør eller formår.

2. Hvilepladsen

Peters første brev 3,20b-22
Ved hjælp af arken kom nogle få personer frelst gennem syndflodens vand. Det var otte personer i alt. Det, der skete dengang, er et billede på dåben, som I også skal igennem for at blive frelst. Dåben drejer sig ikke om at få fjernet snavs fra kroppen, men er et spørgsmål om en god samvittighed over for Gud, og den får man ved troen på, at Jesus Kristus opstod fra de døde, og at han blev taget op til Himlen og nu sidder ved Guds højre hånd, hvorfra han hersker over både engle og åndelige autoriteter og magter.

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Syndfloden rensede jorden, fjernede alt det, der gjorde ondt i Guds øjne. Sådan må vi gerne tænke vandets og velsignelsen kraft ved dåben. Vi får den gode samvittighed overfor Gud givet fuldstændigt gratis. Vi kan stå frem for Gud som vi er, nemlig fordi vi er gjort rene. Troen og dåben betyder, at vi kan have en god samvittighed overfor Gud. Synden, der har holdt os fra Gud, er skyllet væk. Vi er renset for vores synd - rene og retfærdige!

4. Udsigtspunktet

Meditation

Luk øjnene, og forestil dig, at du står i en lang skjorte, som er smurt ind i jord, lort, fedt, blod - synd.

Mærk efter hvor tung skjorten er blevet.

Nu åbnes en dør foran dig, og en kraftig stråle af rent, klart vand rammer dig. Du vælter ikke, men strålen kan mærkes på din krop.

Strålen stopper, og du kan mærke, at du er blevet lettere og varm. Du kigger ned på skjorten og ser, at den nu er fuldstændigt ren og hvid.

Der lyder en stemme: ”Kom til mig, du som slider og bærer tunge byrder”.

Gå hen til ham nu!

5. Samtale på vejen

Snak med Gud om din samvittighed overfor ham. Tal med ham om, hvad du synes er svært at forstå. Bed ham om, at du må lære at se og erkende også det svære, og tak ham for at han, på trods af alt dit ”snavs”, vil dig og giver dig mulighed for at søge ham - og for at sætte dig fri.