El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Gud, jeg takker dig for at du er en levende Gud. En Gud som ikke sover. En Gud som handler og griber ind i menneskers liv. En Gud som giver mennesker ro på trods af frygt.

2. Hvilepladsen

Salmernes Bog 3,4-7

Men Herren er mit skjold og min styrke, han gav mig modet tilbage. Jeg råbte til ham om hjælp, og han svarede mig fra sit hellige bjerg. Sela. Jeg lagde mig trygt til at sove, for Herren skærmede mig med sin hånd. Jeg bliver ikke overmandet af frygt, om så tusinder af fjender omringer mig.

(En sang af David)

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

David var en stor konge, han havde masser af mænd under sig, og Gud var med ham. Alligevel kunne han blive overmandet af noget så menneskeligt som modløshed og frygt. Hvad gjorde Kong David med sin frygt? Burede han sig inde bag sin hær og lod frygten være styrende for sit liv? Nej, han vendte sig til Gud og fortalte ham om sin frygt.

4. Udsigtspunktet

Refleksion

Vi bliver måske ikke omringet af fjender i Danmark på samme måde som Kong David gjorde det, men vi kan også blive bange i dag. Vi kan frygte for vores eget eller vores kæres helbred, økonomiske problemer eller vores omdømme. Hvad gør du med din frygt? Forsøger du at gemme den væk eller kommer du til Gud med den?

5. Samtale på vejen

Fortæl Jesus hvad du frygter for. Bed ham om at give dig den samme ro som David. Kender du nogen som har meget at frygte? Bed også Gud om at give dem ro. Bed også gerne for Syrien eller andre steder i Verden, hvor nøden og håbløsheden i særlig høj grad er stor.