El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Kærlighed, som altid brænder, og barmhjertighed som aldrig slukkes ud.

Min Gud, tænd din flamme i mig. (Augustin)

2. Hvilepladsen

Salmernes Bog 50,3-6

Vor Gud er på vej, og det sker ikke lydløst. Foran ham går en fortærende ild, omkring ham raser et voldsomt uvejr. Himmel og jord er hans vidner, når han sætter sig for at dømme sit folk. »Lad hele mit folk komme sammen, dem, som med ofre har bekræftet min pagt.« Gud er en retfærdig dommer, det bevidner den himmelske verden.

 

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Første sætning i dagens tekst lyder: ”Vor Gud er på vej”. Hmm, hvor mon Han er på vej hen? Han er altid på vej til os, altid vil Han lede efter os og gå os i møde. ”Det sker ikke lydløst” lyder næste linje. Han kommer altså ikke snigende, nej, Han lader os vide at Han er på vej.

Gud er en lidenskabelig Gud. Hans vrede mod et folk der nægter at adlyde Ham er stor og ødelæggende.

Men Hans kærlighed til os og hans tålmodighed med os er større end hans vrede. Det viser han ved at ofre sin søn for os, for at vi ikke skal rammes af hans vrede.

4. Udsigtspunktet

Meditation

Du kan sætte dig et roligt sted, eller du kan fokusere dine tanker mens du går en tur. Læs ordene i meditationen langsomt og gentag et par gange. Giv dig også tid til at lytte, måske taler Gud til dig.

"Gud du er både torden og orkan, brændende sol, og livgivende regn. Du er i elefantens trampen, og i sommerfuglens vingebasken. Herre, hjælp mig til at kunne rumme hele dit væsen, både det brølende uvejr og den sagte hvisken.Tak at du skåner mig for din vrede igennem troen på Jesus."

5. Samtale på vejen

Bed om hjælp til at kunne rumme hele Guds væsen og dybderne i dit eget og andres sind.