El Camino

Tænd et lys som tegn på at verdens lys er nær, og at Hans ord er lys på din sti.

Tænd lyset her

1. Bøn

Tak Gud, fordi du tilbyder at bære min byrde. Den er tung, klodset og besværlig for mig at bære. Lær mig at tage imod dit tilbud.

2. Hvilepladsen

Salmernes Bog 55,23

Kast din byrde på Herren så vil han bære den for dig. Han lader ikke de gudfrygtige bukke under. Aldrig i evighed.

Link til autoriseret oversættelse af Bibelen

3. Betragtning

Dagens tekst indeholder et løfte: ”Han lader ikke de gudfrygtige bukke under” og derefter som for at slå det fast med syvtommersøm: ” aldrig i evighed” – Gud tager sine løfter alvorligt og kender vores tilbøjelighed til at tvivle.

Først står der vi skal kaste vores byrder på Herren – der står ikke vi skal aflevere dem pænt, andægtigt og ydmygt anmode Gud om at tage imod dem. Nej, kast dem på Herren – som du ville kaste en ting væk du ønsker at skille dig af med.

Det kan Gud tåle, det ønsker Han af os, ja, Han kalder os endda Gudfrygtige når vi gør det.

4. Udsigtspunktet

Aktion

Øv dig i at kaste sine byrder (sorger, bekymringer og lignende) på Gud. Saml for eksempel en sten op – lad den symbolisere en byrde. Fortæl Gud du ønsker Han skal bære den. Kast nu stenen fra dig, og forestil dig lettelsen efter byrden der nu er i Guds hånd.

5. Samtale på vejen

Er det svært for dig at give slip på dine byrder? Hvorfor? Tal med Jesus om det.